Kodėl reikalingi standartai?

Prieš pradedant ieškoti komandos, rekomenduojame perskaityti konkrečios srities bendradarbiavimo standartus – taip procesas taps aiškesnis ir paprastesnis.

Taip pat rekomenduojame peržiūrėti žemiau pateiktą klausimų sąrašą ir paruošti informaciją kūrėjui, kad jis galėtų įvertinti užsakymo dydį, trukmę ir biudžetą.

Proceso eiga

Prieš susisiekdami, paruoškite informaciją kūrėjui.

1. Projekto tipas:

• Produkto fotografija
• Reklamos fotografija
• Mados fotografija
• Verslo portretas
• Interjeras / eksterjeras
• Maisto / gėrimų fotografija
• Reportažas / renginiai
• Portretas / asmeninės fotosesijos
• Šeimos fotografija
• Vestuvės

2. Projekto / idėjos aprašymas

3. Biudžetas. Konkretus arba bent rėžiai, pvz:
• 200 – 500 EUR
• 1400 – 2000 EUR
• 2000 – ir daugiau EUR

4. Preliminari pageidaujama fotosesijos data / kada reikia nuotraukų

5. Reikalingas nuotraukų kiekis

6. Pageidaujamas rezultatas. Rekomenduojame pridėti:
• Iki 10 .jpeg ar .pdf failų
• Nuorodas į darbus, kurie jums patinka. Stenkitės, kad pavyzdžiai būtų panašios, jums patinkančios stilistikos
• Nuorodas (soc. media, web), kuriose bus naudojamos fotografijos

7. Lokacija - kur norėtumėte, kad vyktų fotosesija:
• Užsakovo patalpose
• Fotostudijoje
• Lauke
• Kitur / Nežinau

8. Jei žinote, parašykite kokia komanda bus reikalinga:
• Fotografas
• Vizažo meistras
• Plaukų stilistas
• Stilistas (rūbai, aksesuarai)
• Modelis
• Art direktorius (idėjos išpildymas)
• Set dizaineris (dekoracijos, rekvizitai, fonai)
• Videografas
• Retušuotojas (dažniausiai retušuoja fotografas arba dirba su profesionalais)
• Prodiusavimas

9. Papildomi pageidavimai

1.
PASIRUOŠIMAS IR UŽSAKYMO PATEIKIMAS

Renkantis komandą. Išsamiai ir aiškiai pateikite visą reikalingą informaciją viename laiške, kad niekas nepasimestų:

  • įmonės pavadinimas / užsakymo pavadinimas
  • produktas / fotosesijos objektas
  • reikalingas nuotraukų kiekis / fotosesijos apimtis
  • preliminarus biudžetas
  • darbo atlikimo terminas – kada reikalingos galutinės nuotraukos
  • projekto stilius / vizija / lūkesčiai / pavyzdžiai / panauda

Komunikacija. Maksimaliai detaliai pateikite savo viziją. Atsiųskite pavyzdžių, kas jums patinka, taip pat kas nepatinka, nupasakokite savo lūkesčius. Informuokite kur bus naudojamos nuotraukos, koks jų tikslas – tai bus svarbi informacija gryninant sąmatą ir viziją, fotografuojant ir retušuojant nuotraukas.

Preliminari sąmata. Prieš pradėdami darbų derinimus su fotografu aptarkite preliminarią sumą kurią galite skirti, tai bus vienas pirmųjų klausimų kurių paklaus kūrėjas. Preliminari sąmata leis įsivertinti projekto kompleksiškumą bei geriau planuoti tiek finansus tiek darbų eigą. Preliminari sąmata dažnai yra skaičiuojama su užsidėjimu į didesnę pusę, tam, kad po projekto įgyvendinimo galutinė sąmata nebūtų dviguba. Fotosesijos kaina varijuoja nuo kelių šimtų eurų ir gali siekti ar net viršyti tūkstantį eurų už dieną, priklausomai nuo fotografo meistriškumo, žinomumo, fotosesijos sudėtingumo bei trukmės. Būtinai išsiaiškinkinte kas jau įskaičiuota į kainą: vieni fotografai įskaičiuoja vizažą ir studiją bei retušą, kiti – ne.

Pasiruošimas ir laiko planavimas. Pasitarkite su fotografu per kiek laiko realu įgyvendinti jūsų projektą. Kuo daugiau laiko ir dėmesio skiriama pasiruošimui bei idėjos išgryninimui, tuo viskas sklandžiau ir greičiau vyks per pačią fotosesiją. Klausykite fotografo patarimų dėl laiko planavimo, nes jis neabejotinai siūlys patį optimaliausią variantą pasiekti rezultatą. Dažna klaida iš kliento pusės – nėra numatyta laiko idėjos išgryninimui, rekvizito paieškoms, vizijos (moodboard) paruošimui. O tai veda prie fotosesijos laiko švaistymo ne fotografavimui, o idėjos tobulinimui. Fotosesijos laikas kur kas brangesnis nei pasiruošimo, todėl tai finansiškai labai nenaudinga klientui. Skubios fotosesijos kainuoja papildomai ir ne visada yra galimos.

Sutartis, avansas. Nekomercinėje fotografijoje sutartys nėra įprastos, tačiau jeigu ne pilnos apimties sutartis numatanti abiejų šalių teises ir pareigas, tai bent jau modelio sutikimo dokumentas yra beveik būtinas. Jame numatoma kokia apimtimi ir kur fotografas turi teisę naudoti nuotraukas. Visgi rekomenduotina pasirašyti bent trumpą sutartį, kuri apsaugotų abi puses įvykus konfliktui, nepateikiant nuotraukų arba neatsiskaitant už fotosesiją. Komercinėje, produktų, reklamos ir vestuvių fotografijoje būtina išsami sutartis numatanti paslaugų kainas, jų rėžius, variacijas, terminus, atsakomybes, baudas, viešinimą, konfidencialumą ir t.t.

Pagrindiniai keblumai su kuriais susiduria fotografai – užsakovas nenori mokėti už naujai atsiradusias išlaidas padidėjus projekto apimčiai, nori šimtų nuotraukų, nors pilnai užtenka pvz. dešimties, bei tinkamai nepasiruošia. Taip pat dažnu atveju klientas spaudžia fotografą atlikti retušavimo darbus ir priduoti nuotraukas kuo greičiau, per kelias dienas, tačiau apmokėti yra nusiteikęs tik po 30, 60 ar net daugiau darbo dienų. To išvengti galima būtent adekvačia ir sulygintų atsakomybių ir teisių sutartimi. Fotografas turi teisę prašyti avanso ir pradėti darbus tik jį gavęs. Avansas gali siekti ir 50 proc, jeigu įmonė nėra didelė/nėra aiškus jos kreditingumas/nėra tekę dirbti su ja anksčiau.

2.
PROJEKTO EIGA

Projekto vizija. Klientas kreipiasi į fotografą arba jau turėdamas viziją ir idėją bei paruoštą moodboard’ą, arba visa tai išgrynina jau kartu su fotografu. Antru atveju tam reikia paskirti nemažai laiko ir ne vieną tarpinę peržiūrą. Fotografai nėra atsakingi už kūrybinę idėjos generavimo fazę, tačiau jeigu sutinka tam skirti savo laiką, jis privalo būti apmokamas. Fotografas neprivalo pateikti išgrynintos idėjos negavęs avanso. Be geros ir išbaigtos idėjos nėra prasmės keliauti į fotosesiją.

Rekvizitas. Už rekvizito paiešką dažniausiai atsakingi scenos dizaineriai, stilistai. Klientai kartais prašo fotografų atlikti šį darbą, kai rekvizito reikia minimaliai. Rekvizito paieškos yra įkainotos laiku sugaištu jo paieškom + pačio rekvizito kaina.

Komanda. Jeigu dirbama be reklamos agentūros, komanda buriama bendromis jėgomis. Daug šansų, jog profesionalus fotografas turės savo komandą arba pamėgtus specialistus, kuriuos mielai rekomenduos jums. Dažniausiai tai būna vizažo meistrai, stilistai, kartais lokacijos ir t.t., tačiau fotografas neprivalo derinti visos komandos surinkimo ir užimtumo. Labai rekomenduotina pasitikėti fotografo komanda, nes fotografas yra ne ką mažiau suinteresuotas sukurti kokybišką rezultatą, todėl dirbs tik su savo lygio profesionalais. Stipri ir gerai koordinuojama komanda užtikrina sklandžią projekto eigą ir lūkesčius atitinkantį rezultatą. Taupymo sumetimais dalį svetimų atsakomybių permetant ant esamų komandos narių gali pakenkti projekto kokybei ir būtina pasverti taupymo rizikas.

Bendravimas su modeliu. Modeliai dažniausiai samdomi iš reklamų agentūrų arba aktorių bankų. Kartais praverčia Facebook grupės pvz. “Noriu Fotografuotis”, tačiau reikia pasverti projekto riziką, jei siekiant sutaupyti renkamasi modelį be profesionalios patirties. Su modeliais pasirašoma sutartis dėl atvaizdo panaudojimo ir kitų detalių. Modeliai įprastai dirba ne ilgiau 6 valandų, su pertraukomis, nes jų darbas yra gan varginantis, todėl reiktų nusimatyti dažnesnes pertraukas poilsiui, užkandžiui ar atsigerti.

Pietų pertrauka. Įprastai pietumis rūpinasi fotosesijos prodiuseris, reklamos agentūra arba užsakovas. Pietūs turėtų būti įtraukti į sąmatą arba juos apmoka užsakovo pusė. Jei fotosesija trunka ~3 valandas, užsakovas turėtų pasirūpinti užkandžiais komandai. Jei trunka 5-6 val. – pietums turi būti skiriama ~valanda laiko.

Lokacija. Yra trys pagrindiniai lokacijų tipai: fotostudija, laukas (miestas/gamta) ir interjeras (ofisai, komercinės patalpos, coworkingai ir pan). Dažniausiai lokacijos pasirinkimą padiktuoja idėja ir fotografas nusprendžia kur būtų patogiausia įgyvendinti konkrečią užsakovo fotosesiją. Viena fotosesija vargiai gali vykti daugiau nei dvejuose lokacijų tipuose tą pačią dieną, nes tai reikalauja ilgo pasiruošimo ir įrangos dislokavimo, tad reikėtų vienai fotosesijai pasirinkti vieną konkretų lokacijos tipą.

Fotosesija. Fotografai dažnai atvyksta anksčiau ir kartu su komanda ruošiasi pirmajam kadrui, o užsakovas ar jo atstovas atvyksta vėliau, kai jau vyksta fotografavimas. Reikia nepamiršti, kad laikas nuo atvykimo iki pirmojo kadro dažnai užtrunka valandą–dvi. Lygiai taip pat bent jau valandos reikia po fotosesijos susitvarkyti lokaciją. Dauguma fotografų pasiruošimą ir susitvarkymą yra įtraukę į savo darbo valandas, tačiau geriau dar kartą pasitikslinti prieš fotosesiją. Fotosesijos metu profesionalūs fotografai turėtų pasiūlyti galimybę užsakovui matyti daromus kadrus tiek vietoje, tiek nuotoliniu būdu, naudojant www nuorodą, cloud ar pan. Fotosesijos metu reikėtų koncentruotis į jau paruoštos vizijos (moodboardo) įgyvendinimą, o ne naujų idėjų generavimą. Jeigu vietoje gimsta naujos idėjos, jas reiktų perkelti papildomai fotosesijai ateityje.

Atvykimas į lokaciją. Asmeninių fotosesijų metu, su fotografu sutarus tikslios trukmės fotosesiją, tarkime 3 valandų, pasistenkite nevėluoti, nes tas laikas tikriausiai bus atminusuotas iš jūsų fotosesijos. Prieš fotosesiją nesidarykite jokių agresyvių veido valymo procedūrų. Atvykite sutvarkytais nagais, išplauta galva. Sutaupysite laiko vizažo meistrui jeigu būsite susitvarkę antakius, veido plaukelius, barzdą, iš vakaro padrėkinę veido odą.

Apranga. Jeigu samdotės stilistą, jis bus paruošęs skirtingus rūbų rinkinius ir jums tereikės juos apsirengti. Saugokite stilisto rūbus, su jais nevalgykite ir stenkitės neištepti. Jeigu stilisto nesamdote, kartu su fotografu aptarkite aprangos klausimą. Visada geriau pasiimti daugiau rūbų ir turėti iš ko rinktis, nors panaudoti bus vos keli.

Darbai, kurie „dega“. Jei fotografas turi dirbti viršvalandžius / nedarbo dieną / “reikia vakar”, skaičiuojamas antkainis (dažniausiai 30–100%).

Atranka. Du populiariausi keliai yra šie: arba fotografas po fotosesijos per kelias dienas atsiųs atrinktas pavykusias neretušuotas nuotraukas jūsų galutinei atrankai arba pats atrinks viską savarankiškai. Tai turėtumėte aptarti dar prieš fotosesiją. Beveik be išimčių produkto fotografijoje galutines nuotraukas išsirenka užsakovas arba jo agentūros atstovas. Nuotraukos, skirtos atrankai būna neretušuotos, paženklintos watermarkais, ir negali būti naudojamos už nuotraukų antrakos sąvokos rėmų. Užsakovas turi teisę pateikti pageidavimus retušavimui.

Retušavimas. Jei nuotraukas atrenka klientas, taip pat pateikia ir konkrečias retušavimo gaires, dažnai iliustruojant paveiksliukais. Fotografas retušuotas nuotraukas pateikia per sutartyje numatytą terminą. Jeigu jų reikia skubiau, taiko brangesnį retušavimo tarifą. Esant taisytiniems dalykams dauguma retušuotojų nemokamai daro vieną “raundą” korekcijų, surašytų vienu kartu. Komentarai turi būti pateikiami per sutartą laiką, dažniausiai – 1 dieną / 24 val., jei nesusitarta kitaip. Negavus jokio atsakymo per nustatytą laiką, projektas laikomas sėkmingai priduotu.

Komentarai korekcijoms. Antras, trečias ir kiti taisymai, kurie atsirado fotosesijos pridavimo pabaigoje ir nebuvo aptarti pradedant darbus arba pirmame korekcijų “raunde” papildomai apmokęstinami fotografo nustatytais įkainiais.

3.
PROJEKTO PRIDAVIMAS IR UŽDARYMAS

Projektų atšaukimas. Klientui atšaukus fotosesiją – avansas negrąžinamas. Fotografui atšaukus fotosesiją grąžinamas avansas ir dažnai sumokama avanso dydžio kompensacija (rankpinigių principas), nebent sutartyje numatyta kitaip.

Apmokėjimas. Už atliktus darbus atsiskaitoma apmokant sąskaitą faktūrą arba pagal išrašytą čekį per iš anksto susitartą laiką. Fotografams likusi dalis dažniausiai sumokama per 10–30 d. nuo retušuotų nuotraukų pateikimo. Fotografas turi teisę neperduoti retušuotų nuotraukų arba turtinių teisių į jų viešinimą prieš tai negavęs pilno apmokėjimo.

Raw nuotraukų perdavimas. Fotografas neprivalo perduoti visų per fotosesiją padarytų neretušuotų nuotraukų ir beveik niekada to nedaro. Kai kurie fotografai už papildomą mokestį gali pasiūlyti tokią paslaugą, bet klientas turi rimtai apsvarstyti kokiu tikslu jam reikalingos visos neretušuotos nuotraukos.

Teisės į nuotraukų naudojimą. Nuotraukų panaudos taisyklės, terminai ir teritorija apibrėžiama sutartimi. Dėl to jūs aiškiai, prieš prasidedant projektui, turite įvardinti kur bus naudojamos nuotraukos. Pasirašius sutartį ir gavus fotografo sutikimą, klientas gali skelbti darbus iš anksto suderintose soc. medijose, verslo puslapiuose ar kitur, kaip numatyta panaudos sutartyje. Fotografų dažnai prašoma suteikti neribotas turtines teises viešinti nuotraukas bet kur ir bet kaip, toks leidimas kartais būna įkainojamas papildomai. Kaip ir prašymas, jog retušuotos nuotraukos fotografo archyvuose būtų saugomos kurį laiką po fotosesijos, įprastai iki metų.

Klientas neturėtų savavališkai keisti ir perretušuoti nuotraukas savaip, o fotografas neturėtų prieš tai neinformavęs kliento viešinti nuotraukų savo tikslais. Rekomenduojama su fotografu ir komanda pasidalinti galutiniu rezultatu, jei nuotraukos buvo papildomai koreguotos dizainerių ar maketuotojų, tam, kad visi galėtų panaudoti darbus savo portfolio tikslams. Jeigu tai yra konfidenciali fotosesija, aiškiai iškomunikuoti nuo kada bus galima viešinti nuotraukas savo portfolio.

Uždaryti

Prisijungti

Pamiršote slaptažodį?
Nesate nariu? Registruokis