Klientas kreipiasi į fotografą arba jau turėdamas viziją ir idėją bei paruoštą moodboard’ą, arba visa tai išgrynina jau kartu su fotografu. Fotografas nėra atsakingas už kūrybinę idėjos generavimo fazę, tačiau jeigu sutinka tam skirti savo laiką, jis privalo būti apmokamas.
Pasiruošimas ir užsakymo pateikimas:
Projekto eiga:
Projekto pridavimas ir uždarymas:
Renkantis komandą. Išsamiai ir aiškiai pateikite visą reikalingą informaciją viename laiške, kad niekas nepasimestų:
Komunikacija. Maksimaliai detaliai pateikite savo viziją. Atsiųskite pavyzdžių, kas jums patinka,
taip pat kas nepatinka, nupasakokite savo lūkesčius. Informuokite kur bus naudojamos nuotraukos, koks jų
tikslas – tai bus svarbi informacija gryninant sąmatą ir viziją, fotografuojant ir retušuojant nuotraukas.
Preliminari sąmata. Prieš pradėdami darbų derinimus su fotografu aptarkite preliminarią sumą kurią
galite skirti, tai bus vienas pirmųjų klausimų kurių paklaus kūrėjas. Preliminari sąmata leis įsivertinti
projekto kompleksiškumą bei geriau planuoti tiek finansus tiek darbų eigą. Preliminari sąmata dažnai yra
skaičiuojama su užsidėjimu į didesnę pusę, tam, kad po projekto įgyvendinimo galutinė sąmata nebūtų dviguba.
Pasiruošimas ir laiko planavimas. Pasitarkite su fotografu per kiek laiko realu įgyvendinti jūsų
projektą. Kuo daugiau laiko ir dėmesio skiriama pasiruošimui bei idėjos išgryninimui, tuo viskas sklandžiau
ir greičiau vyks per pačią fotosesiją. Klausykite fotografo patarimų dėl laiko planavimo, nes jis
neabejotinai siūlys patį optimaliausią variantą pasiekti rezultatą. Dažna klaida iš kliento pusės – nėra
numatyta laiko idėjos išgryninimui, rekvizito paieškoms, moodboard analizei bei treatment paruošimui. O tai
veda prie fotosesijos laiko švaistymo ne fotografavimui, o idėjos tobulinimui. Fotosesijos laikas kur kas
brangesnis nei pasiruošimo, todėl tai finansiškai labai nenaudinga klientui.
Sutartis, avansas. Komercinėje, produktų, reklamos fotografijoje būtina išsami sutartis numatanti
paslaugų kainas, jų rėžius, variacijas, terminus, atsakomybes, baudas, viešinimą, konfidencialumą ir t.t.
Pagrindiniai keblumai su kuriais susiduria fotografai produktų fotografijoje – užsakovas nenori mokėti už
naujai atsiradusias išlaidas padidėjus projekto apimčiai. Taip pat dažnu atveju klientas spaudžia fotografą
atlikti retušavimo darbus ir priduoti nuotraukas kuo greičiau, per kelias dienas, tačiau apmokėti yra
nusiteikęs tik po 30, 60 ar net daugiau darbo dienų. To išvengti galima būtent adekvačia ir sulygintų
atsakomybių ir teisių sutartimi. Fotografas turi teisę prašyti avanso ir pradėti darbus tik jį gavęs.
Avansas gali siekti ir 50 proc, jeigu įmonė nėra didelė/nėra aiškus jos kreditingumas/nėra tekę dirbti su ja
anksčiau.
Projekto vizija. Klientas kreipiasi į fotografą arba jau turėdamas viziją ir idėją bei paruoštą
moodboard’ą, arba visa tai išgrynina jau kartu su fotografu. Antru atveju tam reikia paskirti nemažai laiko
ir ne vieną tarpinę peržiūrą. Fotografai nėra atsakingi už kūrybinę idėjos generavimo fazę, tačiau jeigu
sutinka tam skirti savo laiką, jis privalo būti apmokamas. Fotografas neprivalo pateikti išgrynintos idėjos
negavęs avanso. Be geros ir išbaigtos idėjos nėra prasmės keliauti į fotosesiją.
Rekvizitas, komanda. Už rekvizito paiešką dažniausiai atsakingi scenos dizaineriai, stilistai.
Klientai kartais prašo fotografų atlikti šį darbą, kai rekvizito reikia minimaliai. Rekvizito paieškos yra
įkainotos laiku sugaištu jo paieškom + pačio rekvizito kaina. Jeigu dirbama be reklamos agentūros, komanda
buriama bendromis jėgomis. Daug šansų, jog profesionalus fotografas turės savo komandą arba pamėgtus
specialistus, kuriuos mielai rekomenduos jums. Dažniausiai tai būna vizažo meistrai, stilistai, kartais
lokacijos ir t.t., tačiau fotografas neprivalo derinti visos komandos surinkimo ir užimtumo. Stipri ir gerai
koordinuojama komanda užtikrina sklandžią projekto eigą ir lūkesčius atitinkantį rezultatą. Taupymo
sumetimais dalį svetimų atsakomybių permetant ant esamų komandos narių gali pakenkti projekto kokybei ir
būtina pasverti taupymo rizikas.
Bendravimas su modeliu. Modeliai dažniausiai samdomi iš reklamų agentūrų arba aktorių bankų. Kartais
praverčia Facebook grupės pvz. “Noriu Fotografuotis”, tačiau reikia pasverti projekto riziką, jei siekiant
sutaupyti renkamasi modelį be profesionalios patirties. Su modeliais pasirašoma sutartis dėl atvaizdo
panaudojimo ir kitų detalių. Modeliai įprastai dirba ne ilgiau 6 valandų, su pertraukomis, nes jų darbas yra
gan varginantis, todėl reiktų nusimatyti dažnesnes pertraukas poilsiui, užkandžiui ar atsigerti.
Fotosesija. Fotografai dažnai atvyksta anksčiau ir kartu su komanda ruošiasi pirmajam kadrui, o
užsakovas ar jo atstovas atvyksta vėliau, kai jau vyksta fotografavimas. Reikia nepamiršti, kad laikas nuo
atvykimo iki pirmojo kadro dažnai užtrunka valandą–dvi. Lygiai taip pat bent jau valandos reikia po
fotosesijos susitvarkyti lokaciją. Dauguma fotografų pasiruošimą ir susitvarkymą yra įtraukę į savo darbo
valandas, tačiau geriau dar kartą pasitikslinti prieš fotosesiją. Fotosesijos metu profesionalūs fotografai
turėtų pasiūlyti galimybę užsakovui matyti daromus kadrus tiek vietoje, tiek nuotoliniu būdu, naudojant www
nuorodą, cloud ar pan. Fotosesijos metu reikėtų koncentruotis į jau paruošto moodboardo įgyvendinimą, o ne
naujų idėjų generavimą. Jeigu vietoje gimsta naujos idėjos, jas reiktų perkelti papildomai fotosesijai
ateityje.
Pietų pertrauka. Įprastai pietumis rūpinasi fotosesijos prodiuseris, reklamos agentūra arba
užsakovas. Pietūs turėtų būti įtraukti į sąmatą arba juos apmoka užsakovo pusė. Jei fotosesija trunka ~3
valandas, užsakovas turėtų pasirūpinti užkandžiais komandai. Jei trunka 5-6 val. – pietums turi būti
skiriama ~valanda laiko.
Darbai, kurie „dega“. Jei fotografas turi dirbti viršvalandžius / nedarbo dieną / “reikia vakar”,
skaičiuojamas antkainis (dažniausiai 30–100%).
Atranka. Beveik be išimčių reklamos fotografijoje galutines nuotraukas išsirenka užsakovas arba jo
agentūros atstovas. Mados fotografijoje galimi įvairūs variantai - nuotraukas atrenka klientas arba
fotografas. Nuotraukos, skirtos atrankai būna neretušuotos, paženklintos watermarkais, ir negali būti
naudojamos už nuotraukų antrakos sąvokos rėmų.
Retušavimas. Retušavimas vyksta jums atsirinkus tinkamas (nebent sutarta kitaip) nuotraukas bei
surašius konkrečias retušavimo gaires, dažnai iliustruojant paveiksliukais. Fotografas retušuotas nuotraukas
pateikia per sutartyje numatytą terminą. Jeigu jų reikia skubiau, taiko brangesnį retušavimo tarifą. Esant
taisytiniems dalykams dauguma retušuotojų nemokamai daro vieną “raundą” korekcijų, surašytų vienu kartu.
Komentarai turi būti pateikiami per sutartą laiką, dažniausiai – 1 dieną / 24 val., jei nesusitarta kitaip.
Negavus jokio atsakymo per nustatytą laiką, projektas laikomas sėkmingai priduotu.
Komentarai korekcijoms. Antras, trečias ir kiti taisymai, kurie atsirado fotosesijos pridavimo
pabaigoje ir nebuvo aptarti pradedant darbus arba pirmame korekcijų “raunde” papildomai apmokęstinami
fotografo nustatytais įkainiais.
Projektų atšaukimas. Klientui atšaukus fotosesiją – avansas negrąžinamas. Fotografui atšaukus
fotosesiją grąžinamas avansas ir dažnai sumokama avanso dydžio kompensacija (rankpinigių principas), nebent
sutartyje numatyta kitaip.
Apmokėjimas. Už atliktus darbus atsiskaitoma apmokant sąskaitą faktūrą arba pagal išrašytą čekį per
iš anksto susitartą laiką. Fotografams likusi dalis dažniausiai sumokama per 10–30 d. nuo retušuotų
nuotraukų pateikimo. Fotografas turi teisę neperduoti retušuotų nuotraukų arba turtinių teisių į jų
viešinimą prieš tai negavęs pilno apmokėjimo.
Raw nuotraukų perdavimas. Fotografas neprivalo perduoti visų per fotosesiją padarytų neretušuotų
nuotraukų ir beveik niekada to nedaro. Kai kurie fotografai už papildomą mokestį gali pasiūlyti tokią
paslaugą, bet klientas turi rimtai apsvarstyti kokiu tikslu jam reikalingos visos neretušuotos nuotraukos.
Informuokite, jei reikalingas atviras – darbinis .psd failas – jo paruošimas užtrunka ir kai kurie
retušuotojai jam taiko papildomą įkainį, nes tai gali atskleisti konfidecialia informacija laikomą
retušavimo specifiką, metodus ir pan. Atvirų darbinių failų griežtai negalima perduoti tretiesiems asmenims,
nebent sutarta kitaip.
Teisės į nuotraukų naudojimą. Nuotraukų panaudos taisyklės, terminai ir teritorija apibrėžiama
sutartimi. Dėl to jūs aiškiai, prieš prasidedant projektui, turite įvardinti kur bus naudojamos
nuotraukos.
Pasirašius sutartį ir gavus fotografo sutikimą, klientas gali skelbti darbus iš anksto suderintose soc.
medijose, verslo puslapiuose ar kitur, kaip numatyta panaudos sutartyje. Fotografų dažnai prašoma suteikti
neribotas turtines teises viešinti nuotraukas bet kur ir bet kaip, toks leidimas kartais būna įkainojamas
papildomai. Kaip ir prašymas, jog retušuotos nuotraukos fotografo archyvuose būtų saugomos kurį laiką po
fotosesijos, įprastai iki metų.
Klientas neturėtų savavališkai keisti ir perretušuoti nuotraukas savaip, o fotografas neturėtų prieš tai
neinformavęs kliento viešinti nuotraukų savo tikslais. Rekomenduojama su fotografu ir komanda pasidalinti
galutiniu rezultatu, jei nuotraukos buvo papildomai koreguotos dizainerių ar maketuotojų, tam, kad visi
galėtų panaudoti darbus savo portfolio tikslams. Jeigu tai yra konfidenciali fotosesija, aiškiai
iškomunikuoti nuo kada bus galima viešinti nuotraukas savo portfolio.